Monday, August 8, 2011

Layan Kolam... (Kolam Peragap)

Kolam....tak ramai pemancing yang meminatinya dan kadang kala memandang rendah dengan daya juang ikannya. Tapi silap..bagi aku tempat kita mengasah lagi bakat memancing yang sedia ada dan tak salah kita belajar semua jenis pancingan. Tak perlu ler kita mengata mereka yang terlibat dengan kolam sebagai pemancing 'low class'. Kadang kala ada dihati pemancing mengatakan..apa klass layan ikan kolam..takder fight...senang makan..tak adventure....ayat-ayat biasa kita dengar bila bercerita pasal kolam. Sape kata ikan senang makan...ikan tak fight...kalau tak.. bankrap dah tokey kolam. Pemancing kolam adalah paling kreatif dengan umpan dan teknik. Macam-macam umpam dia orang buat...sampai yang menjadi rahsia...teknik jangan cerita ler...tenggelam..timbul..separa air..semua dia orang tahu...dari mata yang ringan serta yang paling tajam. Begitu juga dengan peralatan memancing...rod..yang mana kuat..jenis tali mana yang bagus...tali sulam @ tangsi...jenis kili..semua dia orang dah kaji. Reel..lagi dahsyat....'old school' beb..mana nak tengok..semua nya kt kolam..apa jenis ABU, DAIWA, DAM,PENN dan tah apa lagi...semua orang kolam pakai..cam nostalgia plak...harga bukan murah...pastu siap modified lagi bunyi drag.....apa lagi bunyi KATAK.....la nie...kecoh bunyi F1 ler plak.....tak ke dahsyat perkembangan KOLAM.



Sekarang nie aku nak cerita satu kolam yang aku selalu lepak kalau ada masa. Kadang-kadang gigil juga tangan...dengan masa yang terhad..apa pilihan...layan kolam ler.....lepas ler gian...heheheheh. Kolam Peragap. Terletak 12 km dari Bandar Temerloh dan boleh perasan papan tandanya apabila kita menggunakan jalan Temerloh- Jerantut. Antara kolam kesukaan aku. Tenang, damai serta punyai pemancing yang sporting. Kat sini ler aku kenal semua jenis ikan kolam...belajar cara memancing sampai ler cara bancuh umpan. Bayaran masuk pada sebelah siang adalah RM 15/3 JAM termasuk JACKPOT (830a.m - 7.00pm) dan sebelah malam RM 20 (9pm- 12.00am). Biasanya sebelah malam untuk JACKPOT sahaja. Bagi sebelah siang 4 jenis ikan utama mempunyai ranking berat iaitu Patin,Pacu,Kap dan Rohu dan sebelah malam ikan terberat serta ranking kap sahaja. Tapi aku sebenarnya tak peduli sangat pasal ranking nie.....maklum ler nak rasa daya juang ikan bukannya duit. Belajar cara mancing ikan kolam nie bukannya senang..setiap jenis ikan mempunyai teknik dan umpam yang berlainan. Tepuk pancing tanya umpan...heheheh apa ikan mau....tapi silap- silap boleh MELOHOT....kata orang sini...cam kumpau ler.

Simple...papan tanda ke Kolam Peragap..




Kaunter Pendaftaran


Papan Ranking..... ada berani


Kolam yang agak luas....puas membaling...


Berlatarkan kebun getah...


Banyak pondok berteduh..



Anakku.....pantang diajak..


Cara baring...favourite aku...tapi jgn lupa tambat.....


Pacak...bagi pengemar umpan timbul..



Pacak sendeng...biasa old timer jer...heheheh


Teknik Pancingan Rohu..


Umpan OMEGA....untuk patin..



Ikan yang dihantar timbang....
mana tau lekat ranking mingguan



Marshall...pengesah berat ikan


10 kg keatas..


Bapak patin... tewas ngan orang lama...jer


9 kg milikku....heheheheh


Lesen pertama Nazri....syok layan woooo katanya



Farid..ngan lesen pertama memancing...dahsyat


Malam...lagi size bagak dinaikkan..


Pacu..@ bawal..@ pirahna...atau 6 jahanam..


Kap sisik halus...dulu kalau naik ikan nie
semua orang akan mengembik.....heheheh


Rohu...daya pecutan..boleh gigil tangan...



Aksi anakku melayan rohu.....meluntur buluh



Hasil anakku.....kadang-kadang lawan Tok Guru...heheheh

Layan ikan botak....silap silap baham dek ROHU...naya wooo


Pancingan kolam memang best bagi aku dan banyak dah kawan-kawan aku teracun dengan pancingan kolam. Terpulanglah selera masing-masing dalam era jenis pancingan.... yang pasti pancingan kolam perlukan modal....dan jangan anda sampai pokai...yang penting memancing adalah hobi..jangan rosakkannya.... jangan terlalu mengejar ranking......kerana tiada apa yang perlu dibanggakan sangat. Pandangan aku pasal jenis pancingan senang ajer...kalau :-



Nak makan ikan..kita mancing sungai...

Nak layan dan lawan ikan...kita mancing kolam

Nak makan dan lawan ikan...kita mancing laut.....heheheheh