Monday, January 18, 2010

HARUAN KOLAM EXTRA

Tempat nie sebenarnya aku tahu lebih kurang 2 minggu lepas. Ketika aku turun pancing kt kolam berbayar di kolam bt 5 jalan simpang masuk kg. Guai. Ketika kita orang sampai mestilah ushar sekeliling...maklumlah first time datang sini sedangkan ajakan tauke kolam dah banyak kali dah ..kita orang dapati ada satu lagi seakan kolam bersebelahan dengan kolam pancingan. Menurut info dari tauke kolam saudara yusri nie sebenarnya ada 5 kolam. Hanya satu sahaja dibuka dan yang lain-lain tue sebagai pengairan untuk kolam pancingan sahaja. Menurutnya banyak haruan bagak yang beraja dikolam lain dan yang bestnya kolam ke 3 ada...TOMAN.

Jalan masuk yang bersemak...sah jarang orang masuk

Dah berapa kali aku ngan wan tertangguh ke port nie dan akhirnya pada 16/1 selepas solat asar kita orang pun dengan perasaan berkobar-kobar akhirnya dapat kesini sambil diikuti oleh saudara muzamil dari kem bt. 3. Kolam 1...kolam pancing....jalan lagi nampak kolam 2....teruskan lagi...fuyooo...jalan bersemak tu. Bersemangat kita orang redah semak nie....jumpa kolam 3...depan sikit kolam 4...mana lagi satu kolam.

Kolam 3

sempadan kolam 2 dan 3

Keputusan diambil. Kita orang bersepakat memancing dikolam 4 memandangkan ianya masih lagi bersemak dan kemungkinan jarang orang memancingnya. Umpan.....biasalah kita orang tak pakai katak ori. Buyun ler...keluaran terbaru dari haiyen..peh macam katak ori...ada rambu ramba lagi kt belakang. Aku ngan muzamil guna buyun dan wan sibuk ngan pencil bait Yozurinya....nak cari lesen toman cepat nampak.

kolam 4

Nak sampai ke tepi air punya ler susah...

Memandangkan wan dan muzamil dah amik port kt batas...aku pun meredah ke sebelah hujung sana...pakai but phua chu kang...eksen sikit. Tak lama..lontaran ketiga turus kena.....haruan nie telan habis katak nie...umpan cun sangat kot.
telan habis.....


Bila laluan baru dibuka...inilah hasilnya


spot nie...banyak ragutan...asyik rabut jer.....tension


satu lembaga besar menghentam buyun disini..sampai beralun....tapi
arrrrgggghhhh....hook tak kemas....rabut lagi


Baru nak ambil buyun
budak dua orang nie dah start melontar...cissss


saat akhir menggunakan pencil bait yozuri...
sebelum sangkut tak kembali....


muzamil ngan ikan haruan terbesar
yang pernah dia naikkan menggunakan buyun


Agaknya ikan syok kot
tengok katak generasi baru yang ber colour...



Wan kata pencil bait dia dibaham anak haruan. Wahh...lapo betul haruan kat sini...pencil bait yang gedabak tue pun kena gigit. Masa semakin suntuk...tak semua kolam dapat diterokai....bayang toman pun tak nampak lagi. Mungkin hari lain kita orang cuba pergi pagi plak...mana lah tau REZEKI.